X
تبلیغات
گروه آموزشی فلسفه و منطق ش استان تهران - طرح درس سالانه و روزانه

طرح درس سالانه                                                                                               سال تحصیلی: 7/7/1388

ماه

هفته

جلسه

صفحه تدریس

رئوس مطالب یا فعالیت هایی که در هر هفته می توان تدریس کرد

مهر

اول

اول

منطق صفحه 1-4

معارفه و آشنایی با شیوه ی تدریس +منطق چیست؟ + انسان و تفکر

دوم

فلسفه صفحه 2-5

در مورد فلسفه صحبت می شود که فلسفه چیست و اصطلاح فلسفه در میان مردم و قوانین علنی

دوم

اول

منطقه صفحه 5-8

پرسش و حل تمرین – چگونه تعریف می کنیم؟ مفهوم تصور و تصدق – تعریف

دوم

فلسفه صفحه 5-8

مبانی فلسفی علوم طبیعی – فلسفه چیست (2) – فلسفه و جامعه شناسی پرسش شفاهی

سوم

اول

منطق صفحه 8-11

قاعده ی تعریف به طور کل با حل تمرین

دوم

فلسفه 8-10

فلسفه و علم سیاست – فلسفه و هنر – فلسفه و علم حقوق – فلسفه و علم اخلاق

چهارم

اول

منطق صفحه 12-14

مفهوم کلی و جزئی – نسب اربعه (چهارگانه) با مثال های مختلف

دوم

فلسفه صفحه 11-14

فلسفه چیست (3) فلسفه ی اولی یا مابعد الطبیعه – هستی شناسی – مسائل فلسفه ی اولی

آبان

اول

اول

منطق صفحه 15-16

حل تمرین + پرسش + ذاتی و عرضی

دوم

فلسفه صفحه 15-18

آغاز فلسفه – سوفسطائیان – انسان معیار همه چیز

دوم

اول

منطق صفحه 16-19

رابطه ی تعریف با ذاتی و عرضی

دوم

فلسفه صفحه 19-21

هیچ چیز را نمی توان شناخت – احیای فکر – سخنگوی فلسفه

سوم

اول

منطق صفحه 20-22

درس چهارم- اقسام ذاتی و عرضی – اقسام عرضی

دوم

فلسفه صفحه 22-26

شهید راه حکمت سقراط – اتهام چه بود؟ - داناتر از همه

چهارم

اول

منطق صفحه 23-25

بحث تکمیلی درباره مفاهیم درونی – (ذاتیات)

دوم

فلسفه صفحه 27-31

حتی تا پای مرگ – ترس از مرگ – اعتقاد به خدا سخنی رو در رو

آذر

اول

اول

منطق صفحه 26-29

اقسام تعریف – تمرین

دوم

فلسفه صفحه 32-37

هرگز نخواهم گریخت – جام شوکران – پیام سقراط

دوم

اول

منطق صفحه 30-33

جایگاه قضیه در استدلال – ماده و صورت – دسته بندی

دوم

فلسفه صفحه 38-42

گوهرهای اصیل و جاودانه – شناخت و ادراک حسی

سوم

اول

منطق صفحه 33-36

اقسام قضیه – ساختمان قضایای حملی و شرطی

دوم

فلسفه صفحه 43-45

شناسایی واقعی در کجاست؟ معرفت حقیقی – نارسایی حواس

چهارم

اول

منطق صفحه 37-39

اقسام قضایای حملی و شرطی – اقسام قضایای شرطی

دوم

فلسفه صفحه 46-50

مرجع کلیات + تمثیل غار

 


ماه

هفته

جلسه

صفحه تدریس

رئوس مطالب یا فعالیت هایی که در هر هفته می توان تدریس کرد

دی

اول

اول

منطق صفحه 40-42

قضایای شرطی متصل – قضایای شرطی منفصل

دوم

منطق صفحه 43-45

تطبیق – منفصل حقیقی – اقسام شرطی منفصل

دوم

اول

دوره منطق

رفع اشکال

دوم

دوره فلسفه

رفع اشکال

سوم

آزمون نیمسال

 

 

 

 

چهارم

 

 

 

 

بهمن

اول

اول

منطق صفحه 46-48

احکام قضایای حملی – جدول احکام قضایا

دوم

منطق صفحه 49-51

جدول تقابل تناقض – جدول تقابل تداخل

دوم

اول

منطق صفحه 52-55

عکس – عکس ستونی – عکس نقیض – حل تمرین

دوم

منطق صفحه 56-61

درس 9- استدلال (ترکیب قانون مندی های قضایا) – اقسام استدلال

سوم

اول

 منطق صفحه 61-63

حل تمرین ها و توضیح جلسه ی قبل

دوم

منطق صفحه 64-66

اقسام قیاس – اقسام قیاس اقترانی

چهارم

اول

منطق صفحه 67-70

شکل های مختلف قیاس اقترانی

دوم

منطق صفحه 70-73

چگونگی اثبات منتج بودن برخی ضروب

اسفند

اول

اول

منطق صفحه 74-79

ارزش قیاس + حل تمرین

دوم

منطق صفحه 80-84

محتوای استدلال (ماده)

دوم

اول

منطق 84-86

برهان – جدل – خطابه – شعر

دوم

منطق 87-91

مغالطه

سوم

اول

فلسفه صفحه 51-58

علت های چهارگانه ی ارسطو

دوم

فلسفه و منطق

رفع اشکال + ارائه نمونه سؤالات امتحانی

چهارم

اول

امتحان و فلسفه و منطق

اول منطق تا فصل 8 و بخش اول فلسفه

دوم

امتحان فلسفه و منطق

فصل نهم منطق تا آخر و بخش دوم فلسفه

 


 


ماه

هفته

جلسه

صفحه تدریس

رئوس مطالب یا فعالیت هایی که در هر هفته می توان تدریس کرد

فروردین

اول

تعطیلات نوروز

 

 

 

 

دوم

 

 

 

 

سوم

اول

منطق

یادآوری و تقسیم بندی برای دوره کردن

دوم

فلسفه

یادآوری و تقسیم بندی فصول برای دوره کردن

چهارم

اول

منطق

امتحان 3 فصل اول و رفع اشکال

دوم

فلسفه

بخش اول کامل دوره و رفع اشکال

اردیبهشت

اول

اول

منطق

دوره فصل 4 و 5 و 6 و پرسش

دوم

منطق

دوره فصل 7 و 8 و 9 و پرسش

دوم

اول

فلسفه

بخش گوهری اصیل و جاودانه + پرسش

دوم

منطق

درس 10 و 11 پرسش و دوره

سوم

اول

فلسفه

مبحث ارسطو پرسش و دوره رفع اشکال

دوم

منطق

درس 12 و 13 دوره و رفع اشکال

چهارم

اول

منطق

فقط رفع اشکال

دوم

فلسفه

فقط رفع اشکال

خرداد

اول

اول

 

 

دوم

 

 

دوم

اول

 

 

دوم

 

 

سوم

اول

 

 

دوم

 

 

چهارم

اول

 

 

دوم

 

 

 


 

(فرم طرح درس روزانه)

سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران

معاون آموزش و پرورش نظری و مهارتی

گروه های آموزشی متوسطه

مشخصات کلی

نام درس:   منطق                      موضوع درس: قیاس                صفحات کتاب:            کلاس/پایه: سوم                 مدت تدریس ........75...... دقیقه

 

نام و نام خانوادگی دبیر:  مهشید کیانیان                            از واحد آموزشی:  دبیرستان: ولیعصر...........................................

                                                                              پیش دانشگاهی: ...............................   شهرستان یا منطقه: ناحیه 3 کرج...............................

                                                                              هنرستان: ...........................................

هدف ها

هدف کلی درس: آشنایی با قیاس

هدف های جزئی: آشنایی با تعاریف و اقسام آن و آشنایی با انواع قیاس استثنایی و توانایی در تشخیص نوع آن

هدف های رفتاری:

باید بداند که اقسام جهت چیست؟ کاملترین نوع جهت کدام است بفهمد که قیاس در لاتین به چه معناست؟ اشاره کند به اینکه قیاس اساسی ترین مبحث منطق صوری است – تحلیل کند قیاس در منطق اروپائی و اسلامی چه تفاوت هایی دارد.

روش های و وسایل آموزشی

موارد و وسایل آموزشی:

کتاب منطق صوری – کتاب منطق و فلسفه استاد مطهری – مباحث جدید گرفته شده از اینترنت – برنامه های ثبت شده در Power Point در بعضی از دروس.

زمانبندی

- روش تدریس: همیاری – سخنرانی و پرسش و پاسخ، فعالیت گروهی

- الگوهای نوین در فرآیند یاددهی، یادگیری:

دقیقه

فعالیت های قبل از شروع ...

نحوه شروع (سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب و ...)

با صلوات بر محمد و آل محمد وارد کلاس می شوم – احوال پرسی از دانش آموزان اگر احیاناً دانش آموزی غایب بوده علت را پرس و جو می کنم و حضور و غیاب انجام می شود. طبق مناسبات روز یا هفته حتماً در مورد همان مناسبت نیز صحبت کوتاهی خواهد شد.

10 دقیقه

رسیدگی به تکالیف گذشته:

از دانش آموزان پایان هر جلسه خواسته می شود که در مورد مبحث درس جدید مطالبی را بعنوان تحقیق نوشته و به کلاس بیاورند تکالیف دیده می شود و به گروه امتیاز داده خواهد شد.

5 دقیقه

سنجش رفتار ورودی (سنجش آمادگی) و ارزش یابی تشخیصی:

از درس گذشته از دانش آموزان سؤال پرسیده می شود که ببینیم مطلب جلسه ی قبل را خوب فهمیده اند در عوض هر پاسخی نمره ای یا امتیازی نیز ثبت می گردد.

 

فعالیت های قبل از شروع

دروس مطالب و مفاهیم درس: پای تخته رئوس مطالب نوشته می شود

5 دقیقه

قیاس

قیاس استثنایی

قیاس استثنایی متصل

وضع مقدم

رفع  تالی

قیاس استثنایی منفصل

معرفی درس جدید و ایجاد آمادگی و انگیزه برای پذیرش آن: دانش آموزان همیشه باید با آمادگی وارد کلاس شوند و درس جدید را مطالعه کرده باشند.

اشاره می شود که اساسی ترین مبحث منطق صوری(قیاس) است.

قیاس در منطق اروپایی و اسلامی متفاوت است و لاتین آن پای تخته نوشته می شود.

5 دقیقه

فعالیت های ضمن تدریس (ارائه مطالب)

اجرای تدریس و فرآیند یاددهی یادگیری مبتنی بر دانش آموز و فعال (شروع، ارائه درس، اختتام):

اشاره می شود که قیاس به مجموعه ی 2 یا چند مقدمه گفته می شود که ذاتاً از آن نتیجه ای استخراج شود.

قیاس در منطق اروپایی  مجموع مقدمات و نتیجه را شامل می شود.

اما قیاس در منطق اسلامی  فقط مجموع مقدمات را شامل می شود و نتیجه را زاده ی آن در نظر می گیرند. حال این تفاوت از بچه ها پرسیده می شود و تعریف قیاس نیز پرسش می شود.

مجدداً ادامه می دهیم که قیاس:

1-     استثنایی  عین نتیجه یا نقیض آن عیناً در مقدمات ذکر شده باشد.

2-     اقترانی  که جلسه ی آینده در مورد آن بحث می شود.

قیاس استثنایی:

1-     شرطی

             - شرطی متصل

              - شرطی منفصل

2-     حمل

برای هر یک با مثال های جداگانه مبحث مقدم و تالی را مشخص می کنم.

و مثال های دیگر را از بچه ها می خواهم که بگویند هر مطلب که توضیح داده می شود از دانش آموزان پرسیده می شود.

30 دقیقه

ارزشیابی تکوینی (مرحله ای):

اینکه فهمیدیم وضع مقدم و رفع تالی چیست؟

مقدمه ی قضیه ی شرطی را نوشته و مقدم و تالی را مشخص می کنم.

5 دقیقه

فعالیت های تکمیلی

جمع بندی و نتیجه گیری:

در پایان مطالب را مختصراً جمع آوری کرده از قیاس و اقسام آن با پرسش و پاسخ درس کامل داده خواهد شد در سنجش رفتار خروجی 2 سؤال کتبی داده می شود و سریعاً جمع آوری شده و گروه ها جابه جا کرده و نمره ثبت می شود در پایان با دعای روز که مربوط به درس باشد به پایان می رسانیم که خدایا به ما قدرتی ده که بتوانیم همواره به کشف قضایای مجهول بپردازیم.   

                                                                                                سلامت و شاد باشید

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم بهمن 1389ساعت 11:41  توسط amoyee  |